Ustaw dobry kurs, czyli dlaczego musisz mieć strategię
Dlaczego niektóre gabinety estetyczne świetnie sobie radzą, a inne nie? I co zrobić, aby również przyciągać wielu klientów i osiągać powtarzalne, wysokie przychody i konkretne zyski?
„Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz…”
Znasz ten cytat L. Carroll z Alicji w Krainie Czarów?
Wszystkie skuteczne działania rozpoczynają się od nakreślenia celu, kierunku, nadania sensu i większej wizji. W przeciwnym razie nie ma znaczenia, co zrobisz, bo tak czy owak, nie będziesz w stanie ocenić, czy podążasz we właściwym kierunku.
Dokładnie tak samo jest z Twoimi działaniami. Możesz wrzucać posty na Facebooka, żeby „coś się działo”, ale bez jasnego celu – po co to robisz, dla kogo i co chcesz osiągnąć – masz małe szanse powodzenia.
Dlatego właśnie potrzebujesz strategii. Żeby wiedzieć, jaki jest Twój nadrzędny cel i jak wokół niego organizować swoje działania.
Strategia brzmi jak bardzo górnolotne słowo. W rzeczywistości, to po prostu plan działania, który ma zapewnić realizację Twoich celów. Strategia to droga do celu. Strategia ma zapewnić przetrwanie i rozwój Twojego biznesu. W najprostszym ujęciu strategia odpowiada na 3 pytania:
Co? Kto? Jak?
„Co”, czyli jaki jest Twój cel?
Która strategia rozwoju gabinetu jest dla Ciebie obecnie najbardziej istotna? Rozważ kilka możliwych opcji:
• Pozyskiwanie klientów do gabinetu, czyli zdobycie większej ilości klientów
• Zwiększanie częstotliwości wizyt klientów, czyli częstsze wizyty obecnych klientów
• Zwiększanie zakupów klienta podczas jednej wizyty, czyli większe wydatki obecnych klientów podczas 1 wizyty
Prawidłowe określenie celu jest bardzo ważne, gdyż każdy cel będzie wymagał od Ciebie zupełnie innych aktywności. Chcesz pozyskiwać nowych klientów? To będzie wiązało się przede wszystkim z budową świadomości i wiarygodności Twojej marki, a do tego potrzebujesz przede wszystkim działań nakierowanych na zbudowanie wizerunku marki. Jeśli postawisz na rozwój obecnych klientów, będziesz skupiać się przede wszystkim na cross i up-sellingu, czyli proponowaniu obecnym klientom innych zabiegów. Czujesz różnicę?
„Kto”, czyli, na jakim kliencie chcesz się koncentrować?
Jeśli dzisiaj obsługujesz przypadkowych klientów – takich, którzy wybierają Cię, a nie Ty ich lub po prostu komunikujesz się do wszystkich, licząc na to, że przecież ktoś zareaguje na ofertę, to uwierz mi, nie wykorzystujesz w pełni swojego potencjału. Targetowanie, czyli komunikowanie się ze ściśle określoną grupą klientów, skutkuje dużo lepszymi efektami! Jeżeli tego jeszcze nie robisz, to oznacza, że może być tylko lepiej! Im lepiej, głębiej zrozumiesz potrzeby konkretnej grupy, tym lepiej dopasowaną usługę będziesz w stanie im zaproponować.
Targetowanie możesz porównać do rzutu kamieniem w taflę niezmąconego jeziora. Trafiasz w konkretny punkt, ale dookoła tworzą się okręgi. Fale, które powstają na skutek rzutu kamieniem, roznoszą się szeroko po wodzie. Tak samo jest z docieraniem do ściśle określonej grupy klientów: definiujesz tych, na których Ci zależy i wyłącznie na nich się koncentrujesz, ale te działania i tak docierają echem dużo szerzej.
Ostatni element strategii to „jak”, czyli jak chcesz osiągać swoje cele? Jaki masz plan działania? Jakimi środkami chcesz osiągać swoją strategię?
Jeśli wiesz już, na czym się koncentrować oraz jakie są główne grupy klientów, do których będziesz chciał dotrzeć, czas na doprecyzowanie konkretnych działań, które pomogą Ci tę strategię zrealizować.
Jakie treści będziesz tworzyć? O czym będą Twoje posty? Reklamy? Jakich zdjęć będziesz używać? Jak często będziesz zamieszczać treści i na jakich kanałach? Jakie działania podejmiesz w gabinecie, a jakie w mediach społecznościowych? Ile będziesz wydawać na reklamę, na jakich kanałach i jak będziesz mierzyć efekty? Jak często i na jakie usługi będziesz robić promocję? Jaki budżet przeznaczysz na marketing?
To tylko przykładowe pytania, które będą się składać na cały kalendarz Twoich działań.
Brzmi przerażająco? Nie, jeśli masz wyznaczoną strategię i cel! Dobrze zdefiniowany cel i grupa klientów, bardzo ułatwi Ci dobór odpowiednich aktywności.
Strategia to również świadomość tego, gdzie są problemy, którymi należy się zająć. Oraz podejmowanie adekwatnych działań. Jeśli chcesz sprawdzić, gdzie czają się bariery, które musisz pokonać, aby skutecznie pozyskiwać klientów, pobierz bezpłatnego e-booka „Strategiczny skan kondycji Twojego gabinetu” (link).
Trzymam za Ciebie kciuki. Na pewno Ci się uda!