Jak mierzyć zyski w gabinecie beauty?
Jak często zaglądasz w swoje gabinetowe finanse i analizujesz, jak Ci idzie? Czy wiesz, ile kosztuje Ciebie pozyskanie nowego klienta? Jaką sprzedaż generujesz na nowych klientach? Jaki jest koszt roboczogodziny? Jaki jest Twój wskaźnik powracalności klientów? A może prowadzisz gabinet czysto intuicyjnie, a zarządzanie zyskami to dla Ciebie ostra jazda bez trzymanki? A może w gabinecie realizujesz swoje marzenia i pasje, tylko….jakoś nie ma z tego pieniędzy? Celem istnienia każdego biznesu jest zysk. Jeśli Twój gabinet nie generuje zysku albo po prostu nie wiesz, jak go mierzyć – czas na postawienie finansowych fundamentów w Twoim biznesie. Sprawne zarządzanie marketingiem i sprzedażą w salonie beauty zaczyna się od dobrej analizy wskaźników zyskowności!
Pytania, które otworzą Ci oczy
Warto zorientować się, gdzie jesteś obecnie w kwestii podstawowych wskaźników, takich jak marża ze sprzedaży, koszt pozyskania klienta, czy wartość sprzedaży usług przypadająca na 1 klienta. Dopiero gdy zrozumiesz w jakim punkcie się znajdujesz, a następnie zaczniesz to monitorować, będziesz w stanie ocenić, jak Ci idzie. Oraz gdzie chcesz być. Postawisz sobie realne cele finansowe i zaczniesz zadawać właściwe pytania, np.:
„Jak zwiększyć powracalność klientów?”
„Dlaczego moje zyski spadają przy rosnących obrotach?
„Jak zmniejszyć koszt pozyskania nowych klientów?”
„Jak podnieść marżowość gabinetu?”
„Jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków na 1 klienta”
Dobrze postawione pytania to początek finansowej świadomości.
5 wskaźników rentowności Twojego gabinetu
Sprawdźmy kilka najważniejszych wskaźników, które pomogą Ci planować, realizować i monitorować Twoje postępy.
Marża ze sprzedaży
Znając marżę na poszczególnych zabiegach możemy ją porównywać i wybierać produkty lub usługi, które generują wyższe marże. Jak policzyć marżę? Marża to procentowe ujęcie stosunku zysku z usługi do jej ceny. Jeśli zabieg kosztuje 300 zł i po odliczeniu wszystkich kosztów zostaje 150 zł zysku, to procentowa marża ze sprzedaży tej usługi wynosi 50%.
Realny czas pracy
Czas wykonywania zabiegów to nie to samo, co czas przebywania pracowników w pracy. Musisz odliczyć przecież czas na przerwy, posiłki, dezynfekcję, sprzątanie…
Łatwo policzysz swój realny czas pracy zestawiając łączny czas godzin (Twój i wszystkich pracowników), w których realnie wykonujesz zabiegi, do ilości godzin, w jakich otwarty jest Twój gabinet. Jeśli twój gabinet pracuje od 9:00 do 19:00, czyli 10h dziennie, a usługi realnie są wykonywane tylko przez 7 godzin, to Twój realny czas pracy wynosi 70%. Ten wskaźnik będzie Ci również potrzebny do policzenia roboczogodziny Twojego salonu. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule z kalkulatorem roboczogodziny.
Średnia wartość zabiegów na 1 klienta
Ten wskaźnik pozwoli Ci policzyć jaka wartość usług przypada na 1 klienta. To ciekawy wskaźnik, który pokaże Ci, czy sprzedajesz drogie czy tanie zabiegi, niezależnie od ilości klientów. Jeśli Twój dzienny obrót to 1000 zł i obsłużyłaś/eś 5 klientów, to średnia wartość na klienta wynosi 200 zł. Jeśli ten wskaźnik zacznie np. spadać w czasie, możesz zacząć się zastanawiać, jaka jest tego przyczyna. Być może sprzedajesz więcej tańszych zabiegów albo dajesz większe rabaty?
Powracalność klientów
Powracalność klientów świadczy o jakości obsługi w Twoim gabinecie i odpowiednim doborze oferty zabiegowej. Czy wiesz, że 70% klientów zmienia gabinet nie ze względu na cenę, ale ze względu na słabą obsługę? Postaw na doświadczenie klienta, personalizację i rewelacyjną obsługę, aby wzmacniać ten czynnik. Klienci często zapominają o wizytach (przez co tracisz potencjalne zyski) i oczekują, że to Ty będziesz im o tym przypominać. Tak robi wiele salonów i warto również o to zadbać. Dzięki SMS-om przypominającym o wizytach, możesz ograniczyć przegapione wizyty nawet o 70%. Klient doceni, że zdejmujesz z niego ciężar pamiętania o wizycie, a Ty zwiększysz swój czynnik powracalności. Nie musisz tego robić ręcznie, na rynku funkcjonują dobre systemy przypominania o wizytach, budowania historii klientów (zaskoczysz ich, jak dobrze znasz ich preferencje!) oraz umożliwiające wizyty online, dzięki czemu Twoi klienci zapisują się nawet wtedy, gdy Ty śpisz. Możesz sprawdzić system Versum, jest prosty, intuicyjny i niedrogi. Z kodem rabatowym JOANNAMACZKA33 otrzymasz 3 miesiące abonamentu gratis tutaj.
Jak liczyć powracalność klientów? Sprawdź ilu klientów w skali miesiąca ponownie umawia się na usługi! Warto, aby było to przynajmniej 50-60%, chociaż przy powtarzalnych usługach – hybryda, masaż, kosmetyka – jeśli naprawdę Ciebie kochają, powinni chcieć umawiać się na kolejną wizytę za każdym razem!
Liczba nowych klientów
Ilu nowych klientów pozyskujesz w skali miesiąca? Liczba nowych klientów pokazuje efektywność Twoich działań marketingowych. Czy więcej klientów przychodzi z reklamy z Facebooka czy z ulotki promocyjnej? Ile kosztuje Ciebie każda z tych aktywności? Monitoruj ten parametr regularnie i patrz, jakie działania przynoszą Ci najwięcej klientów przy najniższym koszcie.
To najważniejsze, ale nie jedyne wskaźniki, które odpowiadają za finansowe fundamenty Twojego gabinetu. Jeśli chcesz prowadzić biznes, który będzie działał niczym dobrze naoliwiona maszynka – przynosił Ci wysokie, powtarzalne i przewidywalne zyski – zacznij je monitorować! A jeśli samodzielne tworzenie i monitorowanie tabelek w Excelu Ciebie przeraża, możesz skorzystać z prostych rozwiązań, które ułatwiają zarządzanie finansami w gabinecie – tutaj również pomoże Ci Versum. Poniżej znajdziesz voucher z kodem rabatowym.
Skup się na najbardziej potencjałowych klientach
Wiesz już, co mierzyć. Nieustannie zadawaj sobie pytanie z czego wynikają spadki lub wzrosty. Przyjrzyj się w szczególności:
- Obrotom – na jakich usługach lub produktach rosną i czym to jest spowodowane?
- Zyskom – jakie elementy powodują, że zyski Ci rosną lub spadają? Rabaty? Wzrost kosztów preparatów? Wydłużenie czasu świadczenia usługi?
- Kosztom pozyskania nowego klienta, czyli ile kosztuje Ciebie nowy klient?
- Powracalności obecnych klientów – ilu klientów do Ciebie wraca? Jeśli mniej niż 50%, poszukaj przyczyny
Warto skupić się na najbardziej opłacalnym dla Ciebie segmencie klientów – czyli takim, który zostawia u Ciebie najwięcej pieniędzy i chce się rozwijać w ramach Twoich usług. To oni prawdopodobnie będą Twoimi najlepszymi ambasadorami i przyprowadzą do Ciebie kolejnych klientów.
Nieustannie utrzymuj relacje ze swoimi klientami – przez FB, Instagrama, SMSy, newslettery – ważne, aby o Tobie nie zapomnieli (zwłaszcza, jeśli teraz nie przychodzą). Pamiętaj, że większość klientów musi zetknąć się z Twoimi treściami wielokrotnie, zanim nabierze zaufania i trafi do Twojego gabinetu. Jak budować wizerunek eksperta poprzez media społecznościowe szczegółowo omawiam w tym kursie
A jak już do Ciebie trafi, zadbaj o niego najlepiej, jak potrafisz. Pamiętaj, że utrzymanie klienta kosztuje Ciebie 7 razy taniej niż pozyskanie nowego!
Cały czas bacznie obserwuj, co działa i wyciągaj wnioski. Znajdź czas na analizę podstawowych parametrów swojego biznesu. Ucz się na bieżąco, szukaj dobrych inspiracji. Z czasem nabierzesz doświadczenia, które pomoże Ci sprawnie zarządzać marketingiem w Twoim salonie. A jeśli chcesz dokonać prawdziwej finansowej metamorfozy swojego gabinetu, spotkajmy się na całodziennym szkoleniu online Większe zyski w gabinecie beauty.