Roboczogodzina, czyli porozmawiajmy o zyskowności Twoich usług
Dlaczego musisz znać swoją roboczogodzinę?
Czy czasami czujesz, że pracujesz bardzo dużo, ale nie idą za tym satysfakcjonujące zyski? Dłuższe godziny pracy przekładają się na większą sprzedaż, ale w kieszeni na koniec miesiąca wcale nie zostaje więcej? A może dopiero rozkręcasz gabinet i nie masz pojęcia, jak wyznaczać ceny zabiegów ani jak liczyć zyski?
Jeśli jesteś jak większość właścicieli gabinetów estetycznych, urody i SPA, to niestety nie liczysz roboczogodziny swojej działalności. Być może nawet pierwszy raz słyszysz to pojęcie? Okazuje się, że prawie 80% właścicieli gabinetów (badanie własne) nie zna swojej roboczogodziny. Brak znajomości tego parametru powoduje, że zarządzanie gabinetem może stać się bardziej dziełem przypadku niż świadomie podejmowanych decyzji.
Nic straconego! W tym artykule dowiesz się, dlaczego znajomość roboczogodziny jest tak ważna i jak zabrać się za obliczenia. Jeśli hasło „roboczogodzina” kojarzy Ci się z kosztem na godzinę Twojej „roboty”, to jesteś na dobrej drodze do zrozumienia kwintesencji tego pojęcia.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jak policzyć swoją roboczogodzinę?
-
Czy się opłaca, czyli porównanie zyskowności usług
-
Jak możesz wykorzystać znajomość roboczogodziny do rozwoju oferty?
Jak policzyć swoją roboczogodzinę?
Roboczogodzina to godzinowy koszt, jaki ponosisz, biorąc pod uwagę wszystkie wydatki gabinetu.
Znajomość roboczogodziny pozwala Ci:
- Poznać wyjściową cenę, przy której wychodzisz na zero
- Narzucić odpowiedni procent Twojego zysku i ustalić cenę za zabieg
- Określić poziom rabatów dla klienta, poniżej którego nie wolno Ci zejść (albo będziesz pracować poniżej kosztów)
Jak zabrać się za obliczenia? Poniżej kilka prostych kroków, które doprowadzą Cię do wyliczenia Twojej roboczogodziny.
1. Policz wszystkie koszty swojej działalności
- Uwzględnij wszystkie koszty prowadzenia gabinetu, zarówno koszty zmienne (woda, gaz, prąd, kawa, etc.), jak i koszty stałe, które płacisz niezależnie od tego, czy pracujesz, czy jesteś na urlopie (np. ZUS, telefon, czynsz, Internet)
- Policz proporcjonalnie również te koszty, które wpadają w roku sporadycznie lub są jednorazowe – koszty marketingu, ubezpieczenie lokalu, serwer, szkolenia, etc.
2. Uwzględnij realny czas pracy
- Weź pod uwagę realny czas pracy, czyli ten, w którym faktycznie Ty lub Twoi pracownicy fizycznie wykonujecie zabiegi
- Zazwyczaj maximum jest to 70 – 80% (pozostały czas to przerwy na kawę, luki w grafiku, przerwy pomiędzy wizytami, sprzątanie, dezynfekcja, etc.)
- Jeśli gabinet pracuje w godzinach 10:00 – 20:00, przy realnym czasie pracy 80%, realna ilość godzin pracy to 8 h dziennie
- Jeśli gabinet pracuje po 10 h dziennie, to miesięcznie daje to 200 h (20 dni roboczych po 10 h)
- Miesięczny czas pracy urealniony do 80% to 160 h
3. Policz swoją roboczogodzinę
Roboczogodzina to wynik miesięcznych stałych kosztów gabinetu podzielonych przez realną ilość godzin pracy w miesiącu:
Jeżeli masz kilku pracowników, to dodaj ich do równania:
160 h x 3 pracowników = 480 h. Czyli, roboczogodzina przy 3 pracownikach będzie wynosić (zakładając, że nie rosną żadne inne koszty, co oczywiście nie jest możliwe, bo dochodzą, chociażby dodatkowe wynagrodzenia):
Koszt roboczogodziny możesz policzyć netto lub brutto (z VAT). Jeśli liczysz koszty brutto, przy każdym koszcie musisz uwzględnić odpowiednie stawki VAT.
Czy się opłaca, czyli porównanie zyskowności usług
Jeśli już znasz koszt swojej roboczogodziny, możesz porównać zyskowność poszczególnych zabiegów. Dopiero teraz zobaczysz realnie, czy i ile zarabiasz na każdym zabiegu. Samo odjęcie kosztów preparatu od ceny usługi to nie jest jeszcze Twój zysk! Do poprawnego wyliczenia zysku na usłudze musisz uwzględnić właśnie koszt roboczogodziny. Porównując zyskowność poszczególnych zabiegów, trzeba również pamiętać o tym, aby sprowadzić wszystkie dane do wspólnej jednostki czasowej, np. 1 h. Brzmi skomplikowanie?
Jeśli chcesz skorzystać z praktycznego szablonu, do którego po prostu podstawisz swoje dane, podsumujesz swoje koszty i bez problemu obliczysz swoją roboczogodzinę, sprawdź bezpłatny kalkulator roboczogodziny. W końcu zobaczysz, ile kosztuje Ciebie każda godzina pracy Twojego gabinetu!
Przykładowe porównanie zyskowności zabiegów. Tabela pochodzi z e-booka Kalkulator zyskowności zabiegów.
Jak możesz wykorzystać znajomość roboczogodziny do rozwoju oferty?
Jakie wnioski możesz wyciągać dzięki porównaniu zyskowności Twoich usług? Jeśli rzetelnie porównasz różne swoje usługi, będziesz w stanie podjąć ważne decyzje dotyczące rozwoju Twojej oferty. Zdecydujesz:
- Na które usługi podnieść cenę, szczególnie jeśli dzisiaj masz na nich mały zysk lub, co gorsza, dopłacasz z własnej kieszeni
- Na jakich usługach ciąć koszty materiałów, np. kupując preparaty w innych hurtowniach po niższych cenach lub wymieniając je na inne nowe marki
- Gdzie skrócić czas świadczenia usługi, eliminując te elementy usługi, które nie wpłyną na doświadczenie i efekt klienta
- Co w ogóle usunąć z oferty, bo nie da się optymalizować
- Które zabiegi rozwijać, ponieważ ich zyski są na zadowalającym poziomie
- Które zabiegi promować, ponieważ mają odpowiednią marżę zysku, z której bezpiecznie możesz zejść w okresach promocji
Poniższy wykres pokazuje strategiczne podejście do zarządzania usługami w zależności od tego, czy generują one mały lub duży zysk i przychód.
4 Strategie rozwoju usług. Tabela pochodzi w e-booka Kalkulator zyskowności zabiegów.