Jak zrobić pierwszy LIVE?
Chcesz wiedzieć, dlaczego naprawdę warto przemóc się i robić LIVE’y? W tym filmie powiem Ci o 4 ważnych korzyściach oraz o 6 prostych krokach, które pomogą Ci zacząć. Jeśli chcesz skutecznie komunikować się ze swoimi klientami i szybko docierać do nowych klientów, koniecznie zacznij korzystać z tej formy komunikacji!
Jak zrobić swój pierwszy Live?
Ten temat wraca do mnie tak często podczas szkoleń webinarów i szkoleń, że postanowiłam zadedykować mu oddzielny materiał po to, żeby pokazać Tobie, że naprawdę warto i naprawdę nie ma się czego obawiać.
Powiem ci na początku o 4 korzyściach, które są bardzo ważne.
Korzyść 1
Live generuje około 6 razy więcej interakcji niż zwykły tradycyjny materiał (np. post). Jest tak dlatego, że ludzie dużo chętniej udostępniają live’y i dużo chętniej je komentują. Skoro ludzie chętniej się angażują w live to naturalnie daje to więcej interakcji. A to oznacza, że masz dużo większe zasięgi!
Korzyść 2
Live powoduje, że Twoi odbiorcy spędzają znacznie więcej czasu na Twoim profilu, co z kolei powoduje, że FB chętniej pokazuje te treści większej grupie Twoich fanów, co z kolei znów – wspiera budowania zasięgu.
Korzyść 3
Wolimy oglądać niż czytać. Pewnie wiesz, jak trudno jest zatrzymać uwagę odbiorcy ciekawym postem. Live jest taką formą, która dużo skuteczniej łapie naszą uwagę. Ludzie wolą tę formę komunikacji, bo jest ona po prostu bardziej naturalna i wymaga od nas mniej wysiłku niż czytanie. Jako ludzie, jesteśmy z natury troszeczkę leniwy, dlatego chętniej oglądamy właśnie materiały wideo.
Korzyść 4
Jeśli potencjalni klienci opatrzą się z Twoją twarzą to mają poczucie, że bardziej Ciebie znają. Jeśli Ciebie znają, to bardziej Ci zaufają, co z kolei przekłada się na więcej wizyt w Twoim gabinecie.
To co, myślisz, że warto robić live’y?
Poniżej znajdziesz 6 prostych kroków, które pomogą Tobie wystartować!
KROK 1: Pokonaj demony w swojej głowie
“A co, jak się zatnę?” To się zatniesz! Tak, jak w normalnej rozmowie z klientką – czasem brakuje słowa, zastanawiasz się, mówisz “hmmm” i jedziesz dalej. Po prostu jesteś sobą. Dlatego właśnie nazywa się to live!
“A co, jak źle mnie ocenią?” A niby dlaczego? Aby budować swój autorytet wystarczy, że będziesz wiedzieć trochę więcej niż Twoi klienci. A to już masz.
Pamiętaj, że żaden klient nie wie więcej na temat pielęgnacji cery, czy stylizacje paznokci lub modelowania ust, niż Ty! Twoja wiedza jest holistyczna – pracujesz z klientami i masz na koncie realne doświadczenia innych klientów. Nie sposób, aby klient miał
więcej wiedzy od Ciebie – tak więc jesteś naturalnym autorytetem.
Brian Tracy, światowy guru od sprzedaży, powiedział coś, co utkwiło mi w głowie na całe życie: “Gdybyś wiedziała, jak mało inni ludzie myślą o Tobie, poczułabyś się urażona!”. Tego się trzymaj. Ludzie są skupieni przede wszystkim na sobie. I Ty też się skup na sobie i myśl o tym, co masz do wygrania (fanów, zasięgi, dobrą markę, klientów, większe zyski)
Zwykle oceniamy siebie bardziej surowo niż inni, więc odpuść sobie przesadną samokrytykę.
KROK 2: Przygotuj temat
Wybierz coś, co może interesować Twoich klientów. Najlepiej zrób z tego jakiś cykl, np. klienci pytają, kosmetolog radzi, miesiąc mezoterapii, 5 błędów pielęgnacji, przygotuj się na jesień… na pewno znajdziesz długą listę rzeczy, o które klienci często pytają.
Przemyśl, co chcesz powiedzieć – jeśli nie masz wprawy w budowaniu spójnych, spontanicznych wypowiedzi, przemyśl samą strukturę i zastanów się czym zainteresować odbiorców na początku (mocne pytanie? problem? może jakiś cytat?). Poszukaj czegoś, co przykuje uwagę. Nie pomyl struktury i ogólnej ramy Twojej wypowiedzi z tym, żeby uczyć się na pamięć wszystkich treści! Live ma przypominać rozmowę z Twoją klientką – dobrze jeśli jest przemyślany, ale również autentyczny, swobodny i naturalny. Jeśli obawiasz się, że się zatniesz i zapomnisz o czym masz mówić, możesz zawsze podeprzeć się „ściągą” na której masz wypisane główne punkty.
KROK 3: Przygotuj sprzęt
Sprzęt to duże słowo. Tak naprawdę, na początek wystarczy:
- godziwe oświetlenie – dobre światło dzienne lub sztuczne. Możesz wykorzystać też lampę typu Ring, jakiej używasz w gabinecie
- komputer lub telefon komórkowy do nagrywania
- opcjonalnie – mały mikrofon krawatowy – podniesie jakość dźwięku
Z każdą koleją próbą zaczniesz sobie stawiać wyższą „techniczną” poprzeczkę, ale, zacznij z tym, co masz!
Krok 4: Utrzymuj kontakt
Niech Twój Live nie będzie supersztywną formą prezentacji, gdzie Ty po prostu robisz wykład, a odbiorcy siedzą i tylko słuchają. Jeżeli Twoja wypowiedź jest dłuższa, to upewnij się, że masz jednak jakiś poziom interakcji z odbiorcą. Możesz zadawać pytania, dopytywać o ich opinie, wrażenia, problemy, odwoływać się do komentarzy uczestników lub nawet poprosić o udostępnienie live’a. Im będziesz mieć interakcji z Twoim odbiorcą, tym
fajniej to wszystko zagra!
Krok 5: Bądź sobą
Bądź autentyczna. Pomyśl, nie możesz być kimś innym podczas live, a potem kimś innym w gabinecie. Nie usztywniaj się niepotrzebnie – pamiętaj, że ludzie podczas live wiele wybaczają, a drobne niedoskonałości działają na Twoją korzyść.
Tak długo jak masz tą strukturę i twoja wypowiedź jest spójna i przekazuje ciekawą wiedzę, ludzie będą Ciebie chętnie słuchali.
KROK 6: Wyciągaj wnioski
Sprawdzaj, co działa. Zobacz, co szczególnie podobało się odbiorcom, przejrzyj komentarze. Oglądnij ten swój live i zobacz, jak wypadasz: czy masz dobre światło, czy jest dobry dźwięk, czy kadr jest odpowiedni. Z czasem będziesz się doskonalić – to będzie naturalny proces. Będziesz coraz sprawniej się w tym wszystkim poruszać i nabierzesz pewności siebie.
Wszystko zaczyna się od pierwszego kroku. Postaw go teraz. Z każdą kolejną próbą będziesz to robić lepiej, będziesz mieć nowe pomysły jak to robić inaczej, ale teraz musisz zacząć z tym co masz. A masz już naprawdę bardzo dużo: masz wiedzę, masz doświadczenie (nawet jeśli dopiero zaczynasz w branży to i tak większą niż Twoi klienci), masz kamerkę (komórka, komputer) i masz światło. I skoro to czytasz, to na pewno masz chęć i odwagę, żeby spróbować.
Trzymam za Ciebie kciuki! Będzie dobrze.
PS. Pamiętaj, że dobry live to tylko jedna z wielu angażujących form skutecznego docierania do Twoich klientów. Z innymi zapoznasz się w kursie online „Treści, czyli jak tworzyć angażujący kontent w mediach społecznościowych” https://joannamaczka.pl/kursy/tresci-w-social-media/